فرمان اول: “دانش و مهارت مورد نیاز سمت کارشناس ارشد مالی را بیاموزید.“
با توجه به تجربهای که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی به دست آوردید حالا بایستی بتوانید به راحتی وارد هر شرکت جدیدی که میشوید سیکل دریافت اطلاعات مورد نیاز واحد مالی در تمام بخشهای خرید، فروش، خزانه، تنخواه، و…. را مشخص کنید.
و با نحوه تنظیم روشهای اجرایی، دستور العملها و آئیننامههای داخلی جهت دریافت و ثبت اطلاعات مالی با 4 ویژگی اصلی (به هنگام، کامل، قابل اتکا و مربوط) نیز آشنا شوید و قوانین مورد نیاز حرفه حسابداری را نیز یاد بگیرید مانند قوانین مالیاتی، قانون کار، قانون تجارت و … .
فرمان دوم : “با توجه به مسیر شغلی خود، شرکت مورد نظر را انتخاب نمائید.“
پست سازمانی کارشناس ارشد مالی غالباً در شرکتهای بزرگ میباشد که در واقع پستی میانی است مابین کارشناسان ساده مالی و رئیس حسابداری، بنابراین شرکتی را انتخاب نمائید که بتوانید در آن تا رده پست سازمانی رئیس حسابداری و یا مدیر مالی پیش بروید.
فرمان سوم : “اطلاعات اولیه در مورد شرکت مورد نظر را کسب نمائید.“
همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی توضیح دادیم بایستی قبل از روز مصاحبه اطلاعاتی مانند نوع فعالیت، نحوه عرضه کالا و خدمات و قوانین خاص نوع فعالیت آن شرکت را بررسی نمائید و اگر شرکت وبسایتی جهت معرفی محصولات خود دارد از سایت آن هم اطلاعاتی در مورد شرکت مربوطه به دست آورید تا بتوانید در روز مصاحبه حرفهایتر حضور پیدا کنید.
فرمان چهارم: “رزومه مناسب کارشناس ارشد مالی را تهیه کنید و برای مصاحبه آماده شوید.“
همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی توضیح دادیم رزومه کاری معمولا از 6 بخش اصلی تشکیل می شود:
1-اطلاعات عمومی 2-مدارک تحصیلی 3- سایر مهارتها 4-سوابق شغلی 5- خصوصیات فردی 6-حقوق درخواستی.
که کاملاً واضح میباشد چگونه بایستی توسط شما به عنوان کارشناس ارشد مالی این رزومه تهیه شود فقط در مورد بخش حقوق درخواستی گفتیم که در دوره کارآموزی این بخش را نخواهید داشت و در دوره کارشناس مالی به صورت توافقی بعد از یکماه آزمایشی عنوان شود اما در دوره کارشناس ارشد مالی شما بایستی با توجه به حجم کار، شرایط شرکت و در نظر گرفتن حقوق رئیس حسابداری آن سازمان، حقوق در خواستی خود را بیان کنید و اگر نتوانستید قبل و یا در روز مصاحبه این اطلاعات را به دست آورید، در رزومه عنوان نمائید (توافقی بعد از بررسی حجم و شرایط کار).
فرمان پنجم: “با پرسنل شرکت آشنا شوید و سعی کنید روابط خوبی با آنها برقرار نمائید.“
فرمان پنجم همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناسی نیز توضیح دادیم این بخش، خشت اول ورود شما به یک مجموعه جدید میباشد و بایستی خشت اول را درست بنا کنید و تصویر خوبی از خود در سازمان ارائه دهید و به مجموعه اثبات نمائید که توانایی کار گروهی را دارید البته حالا بایستی به عنوان کارشناس ارشد مالی بدانید که چگونه روابط دوستانه در محیط کار را با صلابت مدیریتی و جدیت در کار هماهنگ نمائید.
فرمان ششم: “برنامه کاری خود را دریافت کنید.“
همانگونه که گفتیم پست سازمانی کارشناس ارشد مالی غالباً در شرکتهای بزرگ میباشد و در واقع کمک دهنده به رئیس حسابداری میباشد و چون در شرکتهای بزرگ روشهای اجرایی، آئیننامهها و دستورالعملها از قبل تعیین شده هستند بنابراین وظایف شما نیز از قبل مشخص و تعیین شده است و شما برای اثبات خود به مجموعه کافی است که طبق دستورالعملهای سازمان وظایف خود را به خوبی انجام دهید و در قبال آنها پاسخگو باشید.
فرمان هفتم: “کار را به صورت حرفهای تحویل بگیرید.“
همانطور که در فرمان ششم دوره کارشناس مالی توضیح دادیم، شما بایستی هر آنچه که به صورت فیزیکی و غیر فیزیکی در اختیارتان گذاشته میشود را مکتوب نمائید و حتما گزارش کل و معین را قبل از شروع کار با سیستم بگیرید و امضاء مدیر بالا دستی را بابت آنچه تحویل گرفتهاید داشته باشید.
فرمان هشتم: “به نرم افزار مورد استفاده شرکت تسلط کامل پیدا کنید.“
حالا دیگر به عنوان کارشناس ارشد مالی و با توجه به تجربهای که کسب کردید خیلی سریع و با مطالعه راهنمای نرم افزار میتوانید طی 2 یا 3 روز به مهمترین ابزار کار خود یعنی نرم افزار مورد استفاده در آن شرکت تسلط کامل پیدا کنید.
فرمان نهم: “باگهای دریافت و پردازش اطلاعات برنامه کاری خود را شناسایی کنید.“
با توجه به اینکه شما در یک شرکت بزرگ به عنوان کارشناس ارشد مالی و رابط بین کارشناسان مالی و رئیس حسابداری قرار گرفتهاید و از آنجا که باید مطمئن شوید گزارشاتی را که به رئیس حسابداری ارائه می دهید 4 خصوصیت اصلی (به هنگام، کامل، قابل اتکا و مربوط) را دارا هستند بایستی 3 بخش اصلی حسابداری یعنی دریافت، ثبت و گزارش اطلاعات مالی را در مورد نحوه کار کارشناسان مالی که مسئول آنها هستید، بررسی نمائید و اشکالات احتمالی را رفع نمائید.
فرمان دهم: “اولین گزارش خود را در ارتباط با گردش کار یک ماهه خود ارائه دهید و از مسیر شغلی خود غافل نشوید.“
تمام زحمات یک حسابدار در قالب گزارشاتی که ارائه می دهد مشخص و بیان می شود و یکی از این گزارشات مهم، گزارش گردش کار شما میباشد. بنابراین حتی اگر از شما این گزارش خواسته نشود آن را تهیه نمائید و سعی کنید در فرصتهای مناسب ارائه دهید تا زحمات و پشتکار شما نشان داده شود و خود را از لحاظ دانش و مهارت برای پست سازمانی رئیس حسابداری آماده کنید و از مسیر شغلی خود غافل نشوید.
الهه خادم
دیماه 1400