فرمان اول: دانش و مهارت مورد نیاز سمت کارشناس ارشد مالی را بیاموزید.

با توجه به تجربه‌­ای که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی به دست آوردید حالا بایستی بتوانید به راحتی وارد هر شرکت جدیدی که می­‌شوید سیکل دریافت اطلاعات مورد نیاز واحد مالی در تمام بخش­های خرید، فروش، خزانه، تنخواه، و…. را مشخص کنید.

و با نحوه تنظیم روشهای اجرایی، دستور العمل­ها و آئین­نامه‌­های داخلی جهت دریافت و ثبت اطلاعات مالی با 4 ویژگی اصلی (به هنگام، کامل، قابل اتکا و مربوط) نیز آشنا شوید و قوانین مورد نیاز حرفه حسابداری را نیز یاد بگیرید مانند قوانین مالیاتی، قانون کار، قانون تجارت و … .

فرمان دوم : با توجه به مسیر شغلی خود، شرکت مورد نظر را انتخاب نمائید.

پست سازمانی کارشناس ارشد مالی غالباً در شرکت­های بزرگ می‌­باشد که در واقع پستی میانی است مابین کارشناسان ساده مالی و رئیس حسابداری، بنابراین شرکتی را انتخاب نمائید که بتوانید در آن تا رده پست سازمانی رئیس حسابداری و یا مدیر مالی پیش بروید.

فرمان سوم : اطلاعات اولیه در مورد شرکت مورد نظر را کسب نمائید.

همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی توضیح دادیم بایستی قبل از روز مصاحبه اطلاعاتی مانند نوع فعالیت، نحوه عرضه کالا و خدمات و قوانین خاص نوع فعالیت آن شرکت را بررسی نمائید و اگر شرکت وب­سایتی جهت معرفی محصولات خود دارد از سایت آن هم اطلاعاتی در مورد شرکت مربوطه به دست آورید تا بتوانید در روز مصاحبه حرفه­‌ای‌تر حضور پیدا کنید.

فرمان چهارم: رزومه مناسب کارشناس ارشد مالی را تهیه کنید و برای مصاحبه آماده شوید.

همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناس مالی توضیح دادیم رزومه کاری معمولا از 6 بخش اصلی تشکیل می شود:

1-اطلاعات عمومی 2-مدارک تحصیلی 3- سایر مهارتها 4-سوابق شغلی 5- خصوصیات فردی 6-حقوق درخواستی.

که کاملاً واضح می­‌باشد چگونه بایستی توسط شما به عنوان کارشناس ارشد مالی این رزومه تهیه شود فقط در مورد بخش حقوق درخواستی گفتیم که در دوره کارآموزی این بخش را نخواهید داشت و در دوره کارشناس مالی به صورت توافقی بعد از یکماه آزمایشی عنوان شود اما در دوره کارشناس ارشد مالی شما بایستی با توجه به حجم کار، شرایط شرکت و در نظر گرفتن حقوق رئیس حسابداری آن سازمان، حقوق در خواستی خود را بیان کنید و اگر نتوانستید قبل و یا در روز مصاحبه این اطلاعات را به دست آورید، در رزومه عنوان نمائید (توافقی بعد از بررسی حجم و شرایط کار).

فرمان پنجم: با پرسنل شرکت آشنا شوید و سعی کنید روابط خوبی با آنها برقرار نمائید.

فرمان پنجم همانگونه که در دوره کارآموزی و کارشناسی نیز توضیح دادیم این بخش، خشت اول ورود شما به یک مجموعه جدید می‌باشد و بایستی خشت اول را درست بنا کنید و تصویر خوبی از خود در سازمان ارائه دهید و به مجموعه اثبات نمائید که توانایی کار گروهی را دارید البته حالا بایستی به عنوان کارشناس ارشد مالی بدانید که چگونه روابط دوستانه در محیط کار را با صلابت مدیریتی و جدیت در کار هماهنگ نمائید.

فرمان ششم: برنامه کاری خود را دریافت کنید.

همانگونه که گفتیم پست سازمانی کارشناس ارشد مالی غالباً در شرکت­های بزرگ می­‌باشد و در واقع کمک دهنده به رئیس حسابداری می‌­باشد و چون در شرکت­های بزرگ روشهای اجرایی، آئین‌نامه‌­ها و دستورالعمل­‌ها از قبل تعیین شده هستند بنابراین وظایف شما نیز از قبل مشخص و تعیین شده است و شما برای اثبات خود به مجموعه کافی است که طبق دستورالعمل­های سازمان وظایف خود را به خوبی انجام دهید و در قبال آنها پاسخگو باشید.

فرمان هفتم: کار را به صورت حرفه‌­ای تحویل بگیرید.

همانطور که در فرمان ششم دوره کارشناس مالی توضیح دادیم، شما بایستی هر آنچه که به صورت فیزیکی و غیر فیزیکی در اختیارتان گذاشته می‌­شود را مکتوب نمائید و حتما گزارش کل و معین را قبل از شروع کار با سیستم بگیرید و امضاء مدیر بالا دستی را بابت آنچه تحویل گرفته‌­اید داشته باشید.

فرمان هشتم: به نرم افزار مورد استفاده شرکت تسلط کامل پیدا کنید.

حالا دیگر به عنوان کارشناس ارشد مالی و با توجه به تجربه‌­ای که کسب کردید خیلی سریع و با مطالعه راهنمای نرم افزار می‌­توانید طی 2 یا 3 روز به مهمترین ابزار کار خود یعنی نرم افزار مورد استفاده در آن شرکت تسلط کامل پیدا کنید.

فرمان نهم: باگ‌های دریافت و پردازش اطلاعات برنامه کاری خود را شناسایی کنید.

با توجه به اینکه شما در یک شرکت بزرگ به عنوان کارشناس ارشد مالی و رابط بین کارشناسان مالی و رئیس حسابداری قرار گرفته‌­اید و از آنجا که باید مطمئن شوید گزارشاتی را که به رئیس حسابداری ارائه می دهید 4 خصوصیت اصلی (به هنگام، کامل، قابل اتکا و مربوط) را دارا هستند بایستی 3 بخش اصلی حسابداری یعنی دریافت، ثبت و گزارش اطلاعات مالی را در مورد نحوه کار کارشناسان مالی که مسئول آنها هستید، بررسی نمائید و اشکالات احتمالی را رفع نمائید.

فرمان دهم: اولین گزارش خود را در ارتباط با گردش کار یک ماهه خود ارائه دهید و از مسیر شغلی خود غافل نشوید.

تمام زحمات یک حسابدار در قالب گزارشاتی که ارائه می دهد مشخص و بیان می شود و یکی از این گزارشات مهم، گزارش گردش کار شما می­‌باشد. بنابراین حتی اگر از شما این گزارش خواسته نشود آن را تهیه نمائید و سعی کنید در فرصت­های مناسب ارائه دهید تا زحمات و پشتکار شما نشان داده شود و خود را از لحاظ دانش و مهارت برای پست سازمانی رئیس حسابداری آماده کنید و از مسیر شغلی خود غافل نشوید.

الهه خادم

دیماه 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *